04 Aralık 2012

İhaleye Doğru Stat Projesine İlişkin Birkaç Satır

6 Aralık günü saat 15.00'da stat ihalesi yapılacak. Stat ihalesi bu meselenin çözümü yolunda önemli bir adım ama benim içim rahat değil. Bunun iki nedeni var: Stat projesinin kendisi ve stat projesine yönelik endişeler... Bu giriş satırları bazılarının hemen 'istemezükçü' içerikli yorumlar yapmasına neden olabilir ama içimin rahat etmemesinin nedenlerini yazmadan önce açıkça belirteyim ki ben 'Antalya için, Antalyaspor için en iyisini isterükçü' bir düşünceyi savunmaktayım.

İlk nedenim stat projesinin kendisi demiştim. Stat projesinden neden memnun değilim? Çünkü Antalya'ya gibi bir şehre göre basit bir proje... Bu proje kamuoyuna yansıyan diğer projelerin yanında çok sönük kalıyor. GSB Bakanı Suat Kılıç'ın yeni statlar ile ilgili açıklamasının ardından internete düşen stat projelerinden hazırladığım aşağıdaki görsele bir gözatmanızı istiyorum. Sizce de Antalya'nın projesi en basit ilk 3 içine girmez mi?


Zaten söz konusu projenin ortaya çıkışı 5-6 yıl öncesi... Bu kadar süre geçmiş ama neden hala bu projede ısrar ediliyor? İnatla bu projeye odaklanıp siyaseten bazı şeyler ispatlanmaya mı çalışılıyor bilmiyorum. Bu konuda yorumu bence herkes kendisi yapabilir ama geçen bu yıllar içerisinde bu proje geliştirilip projeye olumlu birçok katkı yapılabilirdi.

Basitliğinin yanı sıra projenin bir karakteri yok. Proje ilk ortaya çıktığında Menderes Türel bu projeyi şöyle açıklıyordu: "Dünyada 360 derece, tam yuvarlak stadyum çok az var. İşte biz Antalya’da bu stadyumu yapacağız." Yani? Tam yuvarlak olsa, dikdörtgen olsa ne fark eder ki? Varsa bir hikmeti bilmek isterim. Ancak benim asıl merak ettiğim Bursaspor'a timsah, Konyaspor'a Selçuklu motifleri, Malatya'ya kayısı, Mersin'e Caretta Caretta temalı statlar yapılırken Antalyaspor gibi bir şehre neden simge bir stat yapılmıyor?

Hadi diyelim ki 360 derece tam yuvarlak stadın yer aldığı bu projenin yapımından geri dönüş yok. O zaman da önerim çevre düzenlemesi ile stada bir parça karakter kazandırılması ve -bu konuda öneriler çoğaltılabilir ama- benim önerim güneş simgesinin işlenmesi...

Yapılan açıklamaya göre stadyumun çatısı tamamen güneş enerji panelleriyle kaplı olacak ve üretilen enerji stadyumun tüm enerji ihtiyacını karşılamanın yanında şehir şebekesine de verilecekmiş. Hem bu özelliğine vurgu hem de güneş kenti Antalya'yı temsil eden bir görünüm kazandırılması adına sadece çevre düzenlemesiyle stada tepeden bakıldığında güneşi andıran bir görünüm kazandırılsın. Stat en azından böyle simgeleşmiş olsun.


Projeye bir de taraftar gözüyle bir yorumum var. Aşağıdaki görselde de görüldüğü üzere kapalı ve açık tribün kale arkalarına göre daha yüksek bir tribün olarak planlanmış, kapasitesi böylece daha da yükseltilmiş. Oysa ben isterim ki -sezon öncesindeki kombine bilet fiyatı tartışması buna güzel bir örnektir- ekonomik olarak daha uygun bir seçenek oluşturan kale arkası tribünlerinin de kapasitesi mümkün olduğunca en üst seviyede olsun. Çünkü kale arkası tribünleri bir takım için iç saha maçlarındaki en itici güçlerin başında geliyor.


İkinci nedenim ise projeye yönelik endişeler... Tamam, stat projesine başlanacak ve belki de bu sefer stada kavuşacağız ama stadı oraya gökten inmiş gibi oturtmakla bu iş bitmiyor. Stadın bölgede yaratacağı değişikliklere yönelik projeleri de konuşmak gerekir ama görüyorum ki yetkililerin kamuoyuna yansıyan bu yönde bir yaklaşımı yok. Oysa sadece stat projesi değil -ki o bile nadiren tartışılıyor-, bu yönde hazırlanan projeler de konuşulmalı ve tartışılmalı. Kamuoyundaki endişeler böylece giderilmelidir.

Örnek vermek gerekirse kamuoyunda sıkça dillendirilen konulardan biri trafik sorunu... Ben de bu endişeyi paylaşanlardanım. Kimse bana "Trafik sıkıntı olmaz" demesin. Çünkü o kadar ana bir hata değil stat, 2 tane apartman diksen bile trafiğe bir etkisi olur. Dolayısıyla bu konu için ne gibi projeler hazırlandığını öğrenmek isterim.

Stat projesine yönelik diğer endişelere 100. Yıl'da Sorun ve Çözüm Ne? başlıklı yazıda bir parça değinmeye çalışmıştım. Bu yüzden bu konuyu burada yinelemeyeceğim ama şunu tekrarlamakta fayda görüyorum. Bu proje bir bütün olarak ele alınmalı; bu projenin mümkün olan en mükemmel hali alması için kafa yorulmalı ve emek harcanmalıdır. Çünkü hem Antalya hem de Antalyaspor iyiyi değil, en iyiyi hak etmektedir.




 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Küfür ve hakaret içeren yorumlarınızın yayınlanmayacağını hatırlatır, yorumlarınızı paylaşarak blogumuzu zenginleştirdiğiniz için teşekkür ederiz.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...